به گزارش آژانس خبری ملت آزاد آنلاین از آذربایجان شرقی، آژانس خبری ملت آزاد آنلاین در راستای بررسی مسائل کشور، اقدام به راهاندازی کلانپروندهای برای بررسی نظام مسائل استانهای سی و یکگانه کشور کرده است. نخستین میهمان این برنامه، نظام استان آذربایجان شرقی است که با حضور دکتر روحالله متفکرآزاد، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، مورد بررسی قرار گرفت.
در این نشست، موضوعات راهبردی و توسعهای استان از جمله تکمیل کریدور ارس به عنوان گذرگاهی استراتژیک و ژئوپلیتیک، وضعیت احیای دریاچه ارومیه و چالشهای زیستمحیطی و اقتصادی ناشی از آن، تعامل مجلس و دولت در مدیریت منابع و پروژههای مهم استانی، و همچنین پیگیری مسائل امنیتی و فعالیت نمایندهها در ایام جنگ 12 روزه، مورد توجه قرار گرفت.
دکتر متفکرآزاد تأکید کرد پروژههای توسعهای استان نیازمند هماهنگی داخلی و حمایت دولت هستند و احیای دریاچه ارومیه نیازمند بازنگری و اصلاح ساختاری ستادهای اجرایی است. همچنین وی به اهمیت آمادگی کشور در شرایط بحران و حفظ انسجام نظام در حوزههای اقتصادی، امنیتی و اجتماعی اشاره و بر نقش مردم و خانوادههای شهدا در تثبیت موقعیت منطقهای و ملی تأکید کرد.
این نشست که در پایان آن ویدئوی کامل گفتوگو مقابل چشم مخاطبان قرار گرفته، چشماندازی روشن از اولویتها، مشکلات و ظرفیتهای استان ارائه میدهد و مسیر پیگیری پروژههای توسعهای و امنیتی در آذربایجان شرقی را مشخص میکند.
متن گفتوگو به این شرح است:
پیشرفت هر استانی به معنای پیشرفت کشور است
ملت آزاد آنلاین: گفتوگوی امروز ما درباره نظام مسائل استان آذربایجانشرقی و اولویتهایی است که تحقق آنها میتواند مسیر توسعه پایدار استان را هموار کند. از نظر شما مهمترین مسائل استان کدامند و کدام حوزهها میتواند موتور پیشران توسعه منطقه باشد؟
واقعیت این است که آذربایجانشرقی موقعیتی ویژه دارد و مسائل آن صرفاً منطقهای نیست؛ بسیاری از آنها ابعادی ملی دارند. اگر ظرفیتهای اقتصادی شمالغرب کشور فعال شود، حرکت اقتصادی کشور شتاب میگیرد. ایران از نظر جغرافیایی در یک نقطه راهبردی قرار دارد؛ این موقعیت، یکی از ظرفیتهای ذاتی کشور است که میتواند پایهگذار جهش اقتصادی باشد و آذربایجانشرقی بهدلیل قرارگیری در چهارراه کریدورهای بینالمللی، نقش محوری در این مسیر ایفا کند.
در آغاز دوره دوازدهم مجلس و همزمان با تشکیل دولت جدید، نامهای به رئیسجمهور که تازه در انتخابات سال گذشته پیروز شده بود نوشتم و پنج محور کلان را بهعنوان پیشران توسعه منطقه پیشنهاد دادم. علاوه بر موضوعات زیستمحیطی مانند دریاچه ارومیه، طرح انتقال آب ارس به تبریز و ظرفیتهای معدنی مس، تمرکز من بر چند اولویت راهبردی بود که بتواند اثرگذاری ملی داشته باشد.
اولین محور، توسعه کریدورها و شبکههای ترانزیتی است؛ مسیرهایی مانند «ارس ـ آغبند ـ جلفا» و «تبریز ـ بازرگان» و اتصال آنها به خطوط ریلی نخجوان و اروپا میتواند تبادلات با قفقاز و بازارهای اروپایی را رونق دهد و نقشه اختلافافکنی قدرتهای فرامنطقهای را خنثی کند. خطهای ریلی و جادهای موجود در منطقه از جمله مسیر تبریز ـ جلفا ظرفیت بسیار مهمی برای نقشآفرینی بینالمللی فراهم میکنند، اما متأسفانه دعواها و مسائل حاشیهای اجازه تمرکز روی این پروژههای اصلی را نمیدهد.
دومین محور، احیای صنایع مادر است. اقتصاد استان صنعتی است و بخش خصوصی نقش برجستهای دارد، اما حضور هدفمند دولت در ایجاد یا احیای صنایع مادر ـ مانند ماشینسازی و تراکتورسازی ـ میتواند محرکی برای رشد صدها کسبوکار خرد پیرامونی باشد. ظرفیت قطعهسازی در آذربایجان قابل توجه است و با بازگرداندن صنعت مادر میتوان این ظرفیت را به فعلیت رساند.
سومین محور، مدیریت منابع آبی و احیای دریاچه ارومیه است. اصلاح الگوی آبیاری، توسعه آبیاری مدرن و بهرهبرداری منطقی از منابع آب باید در دستور کار قرار گیرد تا هم کشاورزی پایدار شود و هم سلامت محیط زیست و مردم حفظ شود.
چهارمین محور، تقویت زیرساختهای برق است. شبکه برق کشور، بهویژه در مناطق صنعتی، فرسوده است و این کمبود موجب اختلال در تولید و فعالیت بنگاهها شده است. برای رونق صنعتی در آذربایجان لازم است سرمایهگذاری در تولید و انتقال برق افزایش یابد و شبکه فرسوده اصلاح شود.
پنجمین محور، گسترش شبکه ریلی و احیای پروژههای قطار سریعالسیر است. پروژههای ریلی مسافری و باری، از جمله ایده قطار پرسرعت مشهد ـ تهران ـ تبریز، توانایی بالایی در کاهش زمان سفر و تقویت ترانزیت داخلی و بینالمللی دارند و باید دوباره در دستور کار قرار گیرند.
جمعبندی اینکه، اگر این پنج حوزه ـ کریدورها، صنایع مادر، منابع آب، برق و شبکه ریلی ـ بهعنوان اولویتهای پیشران دنبال شوند، آذربایجانشرقی نهتنها پیشرفت منطقهای بلکه سهم قابل اعتنایی در رشد اقتصادی ملی خواهد داشت. من و همکارانم در مجلس این محورها را پیگیری میکنیم و امیدواریم دستگاههای اجرایی نیز با جدیت و تمرکز از آنها حمایت کنند.
ملت آزاد آنلاین: یکی از مهمترین مسائلی که باید در استان آذربایجان شرقی به سرانجام برسد، بحث کریدور ارس است. به نظر میرسد در این زمینه شاهد ناهماهنگیهای داخلی و خارجی هستیم و هنوز نتوانستهایم این گذرگاه استراتژیک و ژئوپلیتیک، بهویژه محور «کلاله ـ آغبند ـ جلفا» را تکمیل کنیم. در این باره چه باید کرد؟
واقعیت این است که گرفتاریهای ما در اجرای پروژهها معمولاً داخلی است؛ یعنی مشکلات داخلی، بهویژه در تأمین مالی و هماهنگی دستگاهها، بیشتر از موانع خارجی مانع پیشرفت کار میشود. اما کریدور ارس یک پروژه بسیار مهم و حیاتی برای کشور است. این طرح ابعاد فرامرزی دارد و راهاندازی آن از چند جهت برای ما اهمیت دارد؛ نخست اینکه ترانزیت را در ایران معنادار و مقرونبهصرفه میکند، هم برای خودمان و هم برای کشورهای منطقه. دوم اینکه موجب تقویت امنیت منطقهای میشود، چون وقتی منافع کشورها در هم تنیده شود، همه در جهت حفظ امنیت پایدار تلاش خواهند کرد و این کریدور دقیقاً چنین کارکردی دارد.
اخیراً هم نشانههای مثبتی از سمت همسایگان دیدهایم. بازدیدی که مسئولان جمهوری آذربایجان از مسیر کریدور در داخل خاک ایران داشتند، با حضور خانم وزیر راه، مدیران استانی و مقامات آذربایجانی انجام شد و پالسهای مثبتی از همکاری و عزم مشترک برای تکمیل پروژه مخابره شد. اگر این اراده منطقهای تقویت شود، هم دغدغههای ژئوپلیتیکی ما برطرف میشود و هم طرف مقابل نسبت به آینده مسیر خیالش راحت خواهد بود.
در مجلس نیز این موضوع بهطور ویژه پیگیری میشود. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و همچنین کمیسیون عمران مجلس از منطقه بازدید کردهاند. نایبرئیس مجلس هم از نزدیک در جریان روند کار قرار گرفته است. نمایندگان آذربایجان شرقی پیگیر موضوع هستند و با دولت، شورای عالی امنیت ملی و سایر نهادهای مرتبط رایزنیهای مستمری انجام میدهند تا سازمان برنامه و بودجه را به تأمین مالی فوری پروژه ترغیب کنند.
با روندی که اکنون شکل گرفته، امیدوارم در آینده نهچندان دور شاهد افتتاح مرحلهبهمرحله این پروژه باشیم. برخی فازها پیشرفت خوبی داشتهاند و در فازهای بعدی هم کار آغاز شده است. قولی که به ما دادهاند این است که روند تکمیل با سرعت ادامه یابد. من از همین تریبون و از طرف مردم آذربایجان و ایران از نهادهایی مانند سازمان برنامه و بودجه میخواهم با تمام توان برای اتمام این پروژه تلاش کنند.
کریدور ارس فقط یک طرح اقتصادی نیست؛ بلکه پروژهای تحولی، امنیتی و سیاسی در سطح منطقه است. آینده توسعه و جایگاه ژئوپلیتیک ایران تا حد زیادی به چنین طرحهایی گره خورده و باید با نگاه ملی به آن پرداخت؛ اینجا نمیشود با دو دو تا چهارتای معمولی تصمیم گرفت.
نتیجه تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه چه شد؟
ملت آزاد آنلاین: یکی از مسائلی که شما در مجلس به رئیسجمهور تذکر دادید، موضوع دریاچه ارومیه بود. در دولت اول آقای روحانی و در زمان تشکیل ستاد احیای دریاچه، گفته میشد حدود 60 درصد از دریاچه هنوز زنده است، اما امروز، بعد از گذشت بیش از 10 سال، به نظر میرسد باید آن را تقریباً خشکشده دانست. در حالیکه درباره بحرانهای زیستمحیطی و اقتصادی ناشی از این وضعیت زیاد صحبت شده، اما کمتر به تبعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آن پرداختهاند. شما در مجلس پیگیر تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه بودید؛ ارزیابیتان از عملکرد این ستاد چیست؟ آیا این ستاد اساساً کارآمد بود؟ ایراد اصلی کار کجا بود که با وجود هزینههای کلان، نتیجهای حاصل نشد؟
نکته خیلی خوبی را مطرح کردید. واقعاً جای تأسف دارد، چون ما در این موضوع از بس حیا به خرج دادیم، بعضیها برعکس واقعیت رفتار کردند و نعل وارونه زدند. ستاد احیای دریاچه با آن همه هیاهو، بودجههای کلان، حضور دانشگاه شریف، معاون اول رئیسجمهور، آقای کلانتری و دهها اسم بزرگ، در نهایت خروجیاش شد چیزی که امروز میبینیم؛ یعنی یک دریاچه تقریباً خشک.
الان آیا برای دیدن این نتیجه نیاز به تحقیق و تفحص بود؟ به نظر من بله، اما نه برای اثبات فاجعه، بلکه برای روشن شدن چرایی آن. ما در مجلس تحقیق و تفحص را با گروهی از نمایندگان دردآشنا و متخصص انجام دادیم. دلمان نمیخواست موضوع سیاسی شود، بنابراین گزارش ما فنی و کارشناسی بود. در نطق من هم این رویکرد دیده میشود. حتی یکی از مسئولان وقت، پیش از آغاز تحقیق، با مصاحبهای سعی کرد فضا را سیاسی جلوه دهد و گفت «مجلس چه میفهمد از این موضوعها؟» در حالی که خود او در حوزهای مسئولیت داشت که هیچ ربطی به این مسئله نداشت! همانجا به همکارانم هشدار دادم که مراقب باشند تحریک نشوند؛ چون هدف ما مچگیری نبود، هدف ما احیای دریاچه و پاسخگویی مسئولان بود.
در این تحقیق و تفحص مشخص شد که بخشی از کارها انجام شده ولی اثرگذار نبوده و بخش زیادی هم اصلاً اجرا نشده است. بخشی از یافتههای ما همپوشانی داشت با گزارشهای دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور که بعضاً حتی پرونده قضایی هم برایش تشکیل شده بود. با این حال، به جای اینکه مسئولان ستاد پاسخگو باشند، متأسفانه در موضع طلبکار قرار گرفتند.
این را هم باید بگویم که برخی از همین افراد، بعد از خشک شدن دریاچه، بهجای عذرخواهی، آمدند تحقیق و تفحص مجلس را در ذهن مردم معادل همان ستاد احیا جا زدند تا ذهنها را منحرف کنند! در حالی که ما هیچ کار اجرایی نداریم. ما فقط از زبان مردم میپرسیم: «شما چه کردید؟ بودجهها و تصمیمها به کجا رفت؟» این مطالبه مردم است، نه دعوای سیاسی.
گزارش تحقیق و تفحص در همان دوره قرائت شد اما متأسفانه همزمان با شهادت آیتالله رئیسی، آقای آلهاشم و آقای رحمتی بود و در میان آن اخبار بزرگ، دیده نشد. اما اگر لازم باشد، من دوباره خلاصه این گزارش را در اختیار رسانهها قرار میدهم تا مردم بدانند چه کسانی کار کردند و چه کسانی قصور داشتند.
در نهایت، از دولت فعلی انتظار داریم ناامید نشود و با نگاه جدید به موضوع ورود کند. پیشنهاد من این است که ستاد جدیدی برای احیای دریاچه با ساختار محکم و کارشناسی در تهران تشکیل شود و از همان ابتدا کار را با آسیبشناسی دقیق آغاز کند. اگر ستاد قبلی اشتباه کرده، باید آن مسیر را کنار بگذاریم و از نو با نگاه علمی و منسجم جلو برویم. باید تلاش کنیم دستکم روند خشک شدن را متوقف و خطرات آن را مدیریت کنیم؛ این هنوز ممکن است، اگر با عزم ملی وارد عمل شویم.
ملت آزاد آنلاین: ما آمادهایم که هر بخشی از گزارش تحقیق و تفحص را که مد نظر شماست منتشر کنیم.
بله، حتماً. گزارش را در اختیار دوستان قرار میدهیم تا بتوانند از آن استفاده کنند و مردم هم مطلع شوند.
ملت آزاد آنلاین: اشاره کردید که برای برخی اعضای ستاد پرونده قضایی تشکیل شده است. این پروندهها چه وضعیتی دارند؟
برخی از این پروندهها بر اساس گزارشهای دیوان محاسبات و سازمان بازرسی قبلاً هم وجود داشتهاند. ما این موارد را در اختیار کمیسیون کشاورزی مجلس قرار دادیم و در صحن قرائت شد. هر آنچه که قابلیت رسیدگی در دستگاه قضایی داشت، به مراجع مربوطه ارسال و پیگیری شد. نتیجه آن را میتوان از طریق معاونت حقوقی مجلس پیگیری کرد. وظیفه ما در تحقیق و تفحص بهخوبی انجام شد و گزارش تکمیل شد. اکنون گزارش شفاف در اختیار مردم قرار دارد و میتوانند بدانند پیش از تخلف چه وضعیتی بود و چه اقداماتی انجام شد. قبل از این، کسی واقعیت را نمیدانست و هر کس بر اساس شنیدههای خود اظهار نظر میکرد.
این گزارش میتواند مسیر دولت جدید برای پیگیری احیای دریاچه را هم روشن کند. ما کار اجرایی انجام نمیدهیم، اما با ارائه گزارش، دولت میتواند تصمیم بگیرد کدام اقدامات را تکرار و کدام اشتباهات را جبران کند.
مثالی میزنم؛ قرار بود چاههای غیرمجاز کاهش یابد، اما وضعیت بدتر شد. یا برنامهای برای توسعه آبیاری قطرهای وجود داشت، اما در برخی مناطق بهصورت ناقص اجرا شد و حتی با توسعه کشاورزی، بعضی زمینهای کشاورزی دیم به آبیاری قطرهای تبدیل شد. این دادهها دقیقاً نشان میدهد که کدام اقدامات مفید بوده و کدام بخشها نیاز به اصلاح دارد. در صورت نیاز، این اطلاعات را هم در اختیار رسانهها قرار میدهیم.
ارتباط مجلس با دولت چگونه است؟
ملت آزاد آنلاین: شما گفتید که با رئیس جمهور در مجلس همکار بودید و هر دو نماینده مردم یک منطقه بودید. آیا ریاست جمهوری ایشان تأثیری بر تبریز و آذرشهر یا استان آذربایجان شرقی داشت یا او واقعاً رئیس جمهور کل کشور بود؟
رئیس جمهور بالاخره رئیس جمهور کشور است. نباید توقع داشت رئیس جمهور، رئیس جمهوری استان باشد؛ این شأن رئیس جمهور را تقلیل میدهد. مرحوم شهید آیتالله رئیسی، رئیس جمهور ایران بود، نه رئیس جمهور خراسان. هر رئیس جمهوری بالاخره متولد یک استانی هست. البته طبیعی است که مردم استان محل تولد رئیس جمهور احساس نزدیکی و علاقه داشته باشند و بخشی از توقعات منطقی هم به همین دلیل است، اما این توقع به معنای رانت یا امتیاز خاص نیست. نامهای هم که اشاره کرده خطاب به آقای دکتر پزشکیان نوشتم نیز کاملاً فنی و از جایگاه نمایندگی و برای توسعهای بود که سرریز آن به کل کشور میرسد.
من از منظر نماینده مردم آن منطقه این کار را انجام دادم، ولی همزمان نماینده ایران نیز هستم. قانون اساسی میگوید نماینده کشور هم هستم. همانطور که نمایندگان آذربایجان در دفاع از منافع استانشان اقدام میکنند، من هم علاوه بر توسعه آذربایجان، به منافع کل کشور فکر میکنم. توسعه هر منطقه قدرتمند ایران، به توسعه ملی کمک میکند.
ملت آزاد آنلاین: رابطه دولت و مجلس چگونه است؟ به نظر میرسد از عملکرد برخی وزرا رضایت ندارید.
من راحت با مردم صحبت میکنم و هیچ وقت در لفافه نیستم. مجلس با دولت درگیر نیست؛ اگر کسی چنین برداشتی کند، اشتباه است. هر نماینده بر اساس اصل 85 قانون اساسی قائم به شخص خود است. مجلس 290 نماینده دارد و هر کدام اراده مستقلی دارند. مجلس به دولت رأی اعتماد داده و در مواقع ضروری هم لایحهها را تصویب میکند. نظارت مجلس بر دولت وظیفه قانونی ماست و این هیچ منافاتی با حمایت ندارد. حمایت ما یعنی مانع ایجاد نکردن، دخالت نکردن در هوای نفس شخصی و سیاسی و کمک به حل مشکلات مردم است.
ملت آزاد آنلاین: در تجربه اخیر، شما وزیر نیرو را استیضاح کردید، اما بعد دوباره رأی اعتماد دادید.
بله، پارسال سه وزیر ـ وزیر نیرو، وزیر نفت و وزیر اقتصاد ـ به دلیل مشکلاتی که ایجاد شده بود، در معرض استیضاح قرار گرفتند. مجلس سعی کرد ابتدا با راهکارهای قانونی و جلسات متعدد مشکلات را حل کند و اگر حل نشد، استیضاح انجام شود. وزاری نفت و نیرو سال گذشته آمدند و در کمیسیونها شرکت کردند و ضعفها را پذیرفتند اما وزیر اقتصاد زیر بار اشکالات نمیرفت و نتیجه این شد که در جلسه استیضاح نتوانست رأی اعتماد دوباره نمایندگان را کسب کند.
این روش به ما امکان میدهد که پاسخگوی مردم باشیم. مردم حق دارند بدانند نمایندگانشان چگونه برای حل مشکلاتشان اقدام میکنند و چرا در مواردی مجبور به استیضاح میشویم. هدف ما همیشه این است که مشکلات کشور بدون تنش و با تعامل دولت و مجلس حل شود و مردم تحت فشار قرار نگیرند.
در نهایت، ما همواره تلاش کردیم بدون تعارضهای جناحی یا سیاسی، از دولت حمایت کنیم، راهکارهای عملی ارائه دهیم و در صورت کمکاری وزیر، ابتدا به او کمک کنیم. اگر راهحل عملی نباشد، مجلس وظیفه دارد با ابزارهای قانونی از حقوق مردم دفاع کند.
ملت آزاد آنلاین: برداشت شخصی من این است که در دوره اخیر سطحی از عقلانیت و منطق در مجلس مشاهده میشود، هرچند افرادی هم هستند که بحثهای تفرقهافکنانه مطرح میکنند. یکی از موضوعات جنجالی اخیر اظهارات یکی از شخصیتهای سیاسی درباره اجرای قانون حجاب بود؛ نظر شما در این باره چیست؟
من انتقاداتی را که نمایندگان نسبت به آن صحبتها داشتند میفهمم. نکتهای که باید روشن شود این است که وقتی آدمی در جایگاه نمایندگی یا عضویت در نهادهایی مثل مجمع تشخیص حرف میزند، حرفش دیگر صرفاً نظر شخصی نیست؛ چون مردم او را نماینده خود میدانند و اظهارنظر او بازتاب عمومی دارد. بنابراین نباید با «بافتهای ذهنی» یا تحلیل شخصی وارد مباحث شرعی، قانونی و اجرایی شد و بعد آن را بهعنوان نظر جمع جا زد.
قطعاً در حوزه حجاب و عفاف، ضعفهایی وجود داشته؛ ما در نهادسازی و نهادینهسازی فرهنگ حجاب، در کار رسانهای و اقدامات آموزشی کم گذاشتهایم و باید این نقیصهها را جبران کنیم. اما تأیید خلاف شرع توسط هیچ نهادی ممکن نیست و برخورد قاطع و زننده هم مورد قبول نیست. مهم این است که راهحلهای فرهنگی و برنامهریزیشده داشته باشیم؛ نه اظهارنظرهای کلی و تند که بهجای اصلاح، ایجاد تنش میکند.
در واقع بسیاری از مسائل مربوط به حجاب ربطی به مردم ندارد، بلکه مربوط به فراهمسازی بستر است؛ تأمین پوشاک متناسب، ساماندهی بازار، کارکرد مناسب دستگاههای فرهنگی و آموزشی و حضور فعال نهادها و رسانهها. اگر کسی سابقه مدیریتی دارد و سالها در مسئولیت بوده، بهتر است پیش از انتقاد، پیشنهادهای راهبردی ارائه کند؛ نقد صرف کفایت نمیکند.
فعالیت نمایندههای مجلس در جنگ 12 روزه با وجود هشدار تخلیه و اعلام خطر
ملت آزاد آنلاین: در جریان جنگ 12 روزه مجلس کجای کار بود، نمایندگان چه میکردند، آیا همدیگر را میدیدی؟
سؤال خوبی پرسیدید؛ خوشحالم که این موضوع مطرح شد. آنچه در مجلس دیدم، سنتِ پایبندی و ایستادگی نمایندگان در کنار مردم بود. در آن شرایط خاص، مجلس تعطیل نشد؛ جلسات متعدد برگزار شد و حتی تعطیلات تابستانی لغو شد تا نمایندگان در کنار مردم باشند و نشان دهند که مسئولان نیز در میداناند. ما جلسات علنی و غیرعلنی متعدد برگزار کردیم، در برخی مقاطع با حضور بیش از 260 نماینده که قابل توجه است و حتی با وجود هشدار تخلیه و اعلام خطر، با تمهیدات مناسب در صحن مواجه بودیم تا نشان دهیم انسجام و حضور هست.
یادآوری میکنم مجلس در زمان جنگ سه قانون اولویتدار تصویب کرد؛ از جمله تشدید مجازات جاسوسان، قانونمند کردن نظام پهپهادی و تعلیق روابط با آژانس بینالمللی انرژی هستهای. اقدامات نظارتی و قانونی انجام شد و این نشان داد که اراده ملی و پارلمانی برای دفاع از منافع کشور و پایداری نظام وجود دارد.
البته نباید فراموش کنیم که ماندن در وضعیت «بین جنگ و صلح» نیز زیانبار است؛ این وضعیت میتواند آرامش روانی، بازار و تابآوری اقتصادی را تحت فشار قرار دهد. بنابراین پیشنهاد من این است که از یک سو آمادگی امنیتی و دفاعی را حفظ کنیم و از سوی دیگر، به سرعت به مسیر عادی اقتصادی ـ تولید، تجارت و رفاه ـ بازگردیم. استمرار تعلیق بین جنگ و صلح بهمراتب برای مردم زیانبارتر از مواجهه روشن و مدیریتشده با تهدیدهاست.
ملت آزاد آنلاین: از شما بابت شرکت در این گفتوگو سپاسگزارم. صحبتهایتان خیلی دلگرمکننده بود به خصوص درباره فعالیت مجلس در ایام جنگ.
من هم از شما متشکرم.
واقعیت این است که آذربایجان در طول دفاع مقدس و در همه مقاطع، هزینههای بزرگی داده است؛ ما در این دیار شهدای فراوانی در جنگ 12 روزه تقدیم کردیم و این افتخار ملی برای ماست. وقتی به خانههای شهدا میرفتم، صحنههایی میدیدم که آدم را شرمنده و امیدوار میکند؛ شرمنده بهخاطر اینکه نتوانستهایم همیشه حق آنها را بهخوبی ادا کنیم و امیدوار از آن جهت که با این روحیه و با آن اعتقاد، هیچ دشمنی تاب مقاومت این ملت را ندارد.
یادم هست بچهای ششساله که پدرش شهید شده بود، وقتی از او پرسیدند «بابات کجاست؟» بدون لکنت گفت: «بابام پیش خداست و با امام حسین دارد برای نابودی دشمن دعا میکند.» این سادگی و صداقتِ ایمانِ کودکانه نشان میدهد که باورِ این خانوادهها ریشهدار و پاک است.
ما مسئولان حق نداریم این سرمایه عظیم اجتماعی را نادیده بگیریم یا بهصورت شعاری با آن رفتار کنیم. باید قدر مردم را بدانیم و فراتر از کلمات، در سیاستگذاری، برنامهریزی و اجرای خدمات، نشان دهیم این ایثار و فداکاری برای کشور هزینهزا نبوده است. احترام به خانوادههای شهدا یعنی تأمین معیشت، مراقبت از سلامت و آموزش فرزندانشان، و پاسداشت واقعی یاد و راه شهدا در رفتار و عمل ملی.
این عزت و ایستادگیِ مردم آذربایجان سرمایه ملی است؛ ما باید آن را بشناسیم، پاس بداریم و با خدمت صادقانه به آنها، شرمندگی گذشته را جبران کنیم.
.
انتهای پیام/










دیدگاهتان را بنویسید