کلانشهر تبریز با جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون نفر، سالهاست با مشکل مزمن کمبود جای پارک مواجه است. مناطق پررفتوآمدی مانند بازار تاریخی تبریز، میدان ساعت، خیابان دانشسرا، گلگشت و ۱۷ شهریور بهویژه در ساعات اوج ترافیک، به صحنهای برای جستجوی بیثمر رانندگان برای یافتن جای پارک تبدیل شدهاند.
نبود زیرساخت مناسب؛ پارکینگهای ناکارآمد و ناکافی
طبق آمار رسمی، تبریز دارای حدود ۲۰۰ پارکینگ عمومی است که تنها ۱۰ مورد از آنها تحت مدیریت شهرداری قرار دارند. مجموع ظرفیت این پارکینگها حدود ۱۸٬۵۰۰ خودرو است که با توجه به تعداد خودروهای در حال تردد، پاسخگوی نیاز شهروندان نیست. بسیاری از این پارکینگها نیز فاقد استانداردهای لازم بوده و برخی بهصورت غیررسمی و بدون نظارت فعالیت میکنند.
صدای مردم؛ روایتهایی از خیابانهای شلوغ
امیررضا مهدیپور، ۳۹ ساله، در میدان دانشسرا میگوید: پارکینگ طبقاتی نبش میدان دانشسرا که میتوانست برای مراجعان خیابان خاقانی مفید باشد، بیشتر توسط خودروهای کارمندان سازمان ترافیک شهرداری اشغال شده است. شهرداری به جای تأمین پارکینگ عمومی، پارکینگ موجود را نیز اشغال کرده است.
نسیم همتی، کارمند ۲۴ ساله که از شهرک اندیشه برای ویزیت پزشکی به مرکز شهر آمده، میافزاید: بهدلیل نبود حملونقل عمومی کارآمد، مجبورم از خودروی شخصی استفاده کنم. بیش از نیمساعت بهدنبال جای پارک بودم و در نهایت یک کیلومتر دورتر از مقصد پارک کردم.
پارک دوبل و ترافیک؛ نتیجه کمبود پارکینگ
کمبود فضای پارک باعث شده است تا رانندگان به توقفهای دوبله و حتی سوبله در خیابانهای اصلی روی بیاورند. این مسئله به تشدید ترافیک و نارضایتی عمومی انجامیده است. خیابانهایی همچون ۱۷ شهریور و گلگشت، عملاً به پارکینگهای غیررسمی تبدیل شدهاند.
افزایش بیضابطه نرخ پارکینگ؛ چالش دیگر شهروندان
مشکل تنها در نبود جای پارک خلاصه نمیشود. افزایش بیضابطه نرخ پارکینگهای خصوصی، معضل را دوچندان کرده است. برخی از این پارکینگها بدون رعایت نرخ مصوب، هزینههای سرسامآوری را از رانندگان دریافت میکنند که این موضوع نارضایتی گستردهای در پی داشته است.
اظهارات مدیرعامل سازمان حملونقل شهری
محبوب عبداللهپور، مدیرعامل سازمان مدیریت مهندسی و شبکه حملونقل شهرداری تبریز، در خصوص وضعیت پارکینگها گفت: در حال حاضر توسط شرکت عمران توسعه، پارکینگی با ظرفیت ۶۰۰ دستگاه خودرو در حال ساخت است، اما این نیز قطعاً پاسخگوی حجم ترافیکی تبریز نخواهد بود. در طرح جامع که شامل ۵ مرحله است، تاکنون ۳ مرحله اجرا شده و مطالعات لازم برای مکانیابی دقیق پارکینگها ادامه دارد.
مراکز مهم بدون پارکینگ؛ ناهماهنگی در طراحی شهری
این گزارش میافزاید؛ بسیاری از نقاط مرکزی تبریز از جمله بازار، استانداری و فرمانداری فاقد پارکینگ عمومی هستند؛ موضوعی که مشکلات مراجعان را دوچندان کرده است.
برای حل چنین معضلی؛ تقویت ناوگان حملونقل عمومی شامل اتوبوس و مترو، احداث پارکینگهای جدید در مناطق پرجمعیت با مشارکت بخش خصوصی، اجرای طرحهای ترافیکی مانند طرح زوج و فرد برای کاهش حجم خودروهای شخصی در مرکز شهر لازم است.
گزارش نصر اضافه می کند؛ با توجه به رشد جمعیت، افزایش تعداد خودروها و ضعف زیرساختها، مشکل جای پارک در تبریز به بحرانی فراگیر تبدیل شده است. راهکارهایی مانند توسعه حملونقل عمومی، ساخت پارکینگهای طبقاتی و مدیریت هوشمند ترافیک میتواند بخشی از گره این معضل را باز کند، بهشرط آنکه این راه کارها از کاغذ به کف خیابانها برسند.
دیدگاهتان را بنویسید